Fælles værdigrundlag – gensidige forventninger
Vi er alle forskellige, men vi er også ligeværdige, og vi har alle ret til et godt liv. Det har stor indflydelse på børnenes udvikling og trivsel, at de vokser op i et miljø, hvor vi respekterer hinanden og tager hinanden alvorligt - dette indebærer blandt andet, at vi arbejder ud fra de samme værdier og derved trækker i samme retning, og at vi ud fra dette tør stille krav og have forventninger til hinanden.
Vi synes, det er naturligt, at der er en sammenhæng mellem de forskellige institutioner og mellem de værdier, der danner grundlaget for dagligdagen - at der er en rød tråd i det samarbejde, vi har omkring børnene.
Udsagnene kan ikke betragtes som en facitliste, men skal snarere ses som de pejlemærker, vi styrer efter.
Vi forventer, at pædagogerne og lærerne ... ·
- er positive rollemodeller for børnene · er engagerede og fagligt dygtige ·
- er tydelige i forhold til de rammer og spilleregler, der gælder i fællesskabet ·
- påtager sig et medansvar for barnets sociale og personlige udvikling ·
- er opmærksomme på barnets trivsel - et barn der giver udtryk for problemer skal altid tages alvorligt ·
- går ind i en positiv dialog med børn og forældre ·
- respekterer det enkelte barns og hjems forskelligheder og accepterer og tolererer det enkelte barn, som det er ·
- tilgodeser det enkelte barn ved at tage hensyn til barnets baggrund, muligheder og evner - sørger for passende udfordringer og stiller relevante krav ·
- bruger ris og ros konstruktivt - påtaler hvad barnet gør og ikke hvordan det er
Vi forventer, at børnene / eleverne … ·
- er glade og nysgerrige ·
- har selvfølelse, så de kender deres egen værd, samtidig med at de har forståelse for og medvirker til andres trivsel ·
- møder friske og velforberedte ·
- udnytter deres evner og muligheder ·
- engagerer sig i børnehavens, skolens og SFO’ens liv og arbejde ·
- kan indgå i fællesskabet - kan give udtryk for deres holdninger, kan lytte og kan tolerere andre ·
- udviser respekt for andre - såvel børn som voksne ·
- taler pænt til hinanden og til de voksne ·
- overholder institutionens samværsregler
Vi forventer, at forældrene ... ·
- lærer deres børn at omgås og tage hensyn til andre - sætter grænser ·
- tager sig tid til deres børn - hvor de blandt andet læser for og med dem, følger med i hvad der er sket i løbet af dagen, følger med i lektier ·
- påtager sig et medansvar for såvel deres eget barns som gruppens/klassens udvikling og trivsel · sørger for at barnet er klar til den nye dag - udhvilede og velforberedte ·
- samarbejder og bakker op om børnehavens / skolens / SFO’ens hverdag ·
- deltager og engagerer sig i fællesaktiviteter i såvel gruppen/klassen som i institutionen ·
- henvender sig til pædagoger og lærere med både positiv og negativ kritik, og hvis de oplever, der er problemer